ТЕЛЕФОНУЙТЕ - МИ НА ЗВЯЗКУ: +38(067)808-03-68 Viber, WhatsApp: +380678080368
Facebook Instagram Yutube

В УКРАЇНІ ПОЧАЛИ РАСПРОДАВТЬ БІЗНЕС ЗА ДЕШЕВО

          За 2016 рік на ринку злиттів і поглинань України кількість угод зросла на 35%. Загальна сума публічних угод збільшилася на 131%, до 310 млн євро. З урахуванням непублічних угод, ці цифри були б в два рази більше.
          За словами тепер фахівців Україна пройшла нижчу точку економічного циклу, і багато іноземних інвесторів чекають початку зростання в 2017 році і придивляються до наших активів. Вони вже підбирають тут топ-менеджмент, юристів для супроводу майбутніх угод, щоб можна було швидко почати роботу в Україні. Найбільший інтерес потенційні покупці виявляють до сектору енергетики та об'єктів інфраструктури (залізниця, порти і т.п.)
          Протягом останніх двох років 43% загальної кількості угод припадає на фінансовий сектор. Те ж стосується і обсягу. Наприклад, в минулому році значну частину приросту забезпечив продаж Укрсоцбанку банком UniCredit компанії ABH Holdings за 281 млн євро.
На другому місці знаходиться енергетика і представляють видобувну галузь. Зокрема, на ці сектори довелося в 2016 році 10% за кількістю угод і 6% від загального обсягу вартості покупок.
          Крім того, активними є сільське господарство і сфера інформаційних та комунікаційних технологій. Таблиця Mergermarket, в якій зазначено кількість потенційних «компаній на продаж» за останні півроку, показує, що найбільша кількість об'єктів злиттів і поглинань працює в споживчому секторі (10). Друге місце поділили між собою фінансовий сектор і хімічна промисловість - по сім компаній в кожному.
Інвестбанкіри кажуть, що потенційні покупці придивляються до багатьох галузях, але не всі бізнесмени готові продаватися дешево. Немає відчуття, що українські власники готові істотно знижувати ціну. Швидше, іноземці думають, що зможуть купити півкраїни задешево, а українським власникам інвестиційні та політичні ризики не здаються такими вже серйозними. Наприклад, в банківській сфері до кризи 2008 року фінансові установи продавали за вартістю в кілька капіталів (часом за 6-7) банку. Зараз в кращому випадку мова йде про продаж за один капітал. Зниження вартості пов'язане в першу чергу з чищенням ринку, а також з політичними факторами.
В інших галузях індикатором служить так званий річний операційний прибуток (EBITDA). Зараз, за ​​словами експертів, продаж бізнесу в Україні може відбутися за 4-5 EBITDA. Тут багато що залежить від перспектив компанії. Якщо вона працює на ринку, який гарантує хороший прибуток, то мультиплікатор може бути і більше. ІТ-компанії в світі можуть торгуватися з мультиплікатором в десятки разів перевищує їх обсяг навіть не операційного прибутку (прибуток до виплати податків і відсотків), а обсягу продажів.
На жаль, угод зі злиття або поглинання в Україні не так багато, щоб можна було легко назвати середні мультиплікатори по операціях. Багато що залежить від галузі. У деяких галузях, таких, як агросектор, наприклад, активи навіть дещо подорожчали.
В аграрному секторі є покупці з високою ліквідністю. Приклад тому аграрна група «Кернел», яка приваблювала $ 500 млн на зовнішніх ринках і зараз активно розглядає варіанти як збільшення власного земельного банку, так і вкладень в пов'язані з сільгоспвиробництвом сегменти. Нагадаємо, якщо «Кернел» завершить покупку «Українських аграрних інвестицій» і Renaisco B.V., його загальний земельний банк може досягти 700 тис. Га. Але є пропозиції з продажу аграрних активів, власники яких не готові віддавати їх за низькою ціною і готові почекати. Вони, при гарному врожаї, можуть залучити фінансування під оборотний капітал.
Падіння ціни на актив залежить від того, яка частка виручки компанії припадає на експорт. У агро- і ІТ-компанії не було суттєвих втрат у валютному еквіваленті. Інші галузі, такі як машинобудування, втратили ринки РФ і частково СНД і переорієнтуються на українського споживача. Там рівень падіння вартості активів зіставимо з девальвацією гривні.
Були випадки, коли агрокомпанії вели переговори відразу з декількома покупцями і ті були змушені робити нові, більш високі за вартістю пропозиції. Особливо коли такий актив цікавив їх в рамках обраної стратегії розвитку.

Але в кожному конкретному випадку все залежить від безлічі факторів. Скажімо, потенційні покупці дивляться на те, які фінрезультати компанія показувала до угоди і які очікуються після її завершення з новим власником.

Передпродажна підготовка
          Зараз чужими активами цікавляться в основному українські компанії, які зуміли накопичити фінансовий ресурс або отримали його від продажу інших бізнесів. Наприклад, активність проявляє група DCH Олександра Ярославського, фінансово-промислова група «ТАС» Сергія Тігіпка, ряд великих торгових мереж, як продовольчого, так і непродуктового рітейлу.
          Тобто компанії, у яких є можливість витратити гроші на покупку без залучення позикових коштів. Вони можуть зробити хай не надпривабливі пропозицію, але вигідне для тих компаній, які відчувають брак оборотного капіталу.
          Можливості купити актив є і в тих випадках, коли іноземні інвестиційні фонди завершують програми інвестування в установлений строк незалежно від цін, що склалися на ринку на момент продажу. Це, наприклад, американський Citi Venture Capital International і шведський фонд East Capital, які вийшли з проектів комерційної нерухомості.
          Крім оцінки прибутковості компанії умовами укладання угоди можуть бути й інші фактори. Українські покупці можуть запропонувати продавцеві погасити частину боргів самостійно або перевівши на іншу компанію. Якщо говорити про іноземців, то дуже часто додатковою вимогою може бути участь колишнього власника (в якості молодшого партнера або якось інакше) в управлінні бізнесом на обумовлений термін, або на постійній основі. Їм потрібен досвід роботи з українськими контролюючими органами і знання місцевих реалій.
Для фінансових інвесторів важливо, чи буде колишній власник володіти частиною бізнесу (тобто чи буде новий випуск акцій або акціонер повністю виходить з бізнесу). Поки головними покупцями бізнесу в Україні залишаються або місцеві компанії, або підприємства з іноземним капіталом, які давно тут працюють і добре знають місцеві реалії.
          Однак нових інвесторів заманити в Україну непросто. Найцікавішими для них є знову-таки енергетика (як традиційна, так і відновлювальна), ІТ-сектор і сфера АПК. Крім того, триває очищення ринку і дрібні і середні банки будуть змушені щось робити (або продаватися, або об'єднуватися), щоб відповідати нормативам, встановленим НБУ.

Створення сайту - FOBS
Copyright © property-commercial.com.ua
Комерційна нерухомість України
Продаж, оренда комерційної нерухомості